Telefonische bereikbaarheid

Vrijdag 08.30 - 17.00 uur

Wortelkanaalbehandeling

Zenuwontsteking

Pijn die vanzelf ontstaat en blijft aanhouden, wijst vaak op een probleem. Is de pijn scherp en stekend van aard en straalt hij uit naar andere tanden, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking van de tand. Pijn bij een zenuwontsteking kan toenemen met warm eten of drinken en afnemen door koud eten of drinken. Een zenuwontsteking wordt gekenmerkt door een hevige afweerreactie van de bloedvaatjes in de tand. Deze bloedvaatjes gaan als het ware openstaan en zullen een druk op de tandzenuw geven. Dit gaat gepaard met pijn.

Gezonde zenuw (=pulpa)

Binnen elke tand of kies bevindt zich een holte(wortelkanaal) die gevuld is met o.a. bindweefsel, bloedvaten en zenuwvezels. Dit weefsel wordt de pulpa genoemd. Deze holte staat via de wortelpunt in verbinding met het omliggende bot. Globaal gezegd hebben de tanden en de kleine kiezen tot twee kanalen en de kiezen drie tot vier kanalen. De wortelkanalen komen in de tand of kies bij elkaar in de pulpakamer. Bij kinderen en jong volwassenen zijn de wortelkanalen breed en de pulpakamer groot. Naarmate u ouder wordt wordt de holte steeds kleiner doordat er vanuit de pulpa nieuw tandbeen wordt afgezet tegen de wanden. De zenuwvezels geven koude, warmte en andere prikkels door, zoals bijv. bij blootliggende tandhalzen aanraking met zoet en koude.

Ontstoken zenuw

Een zenuwontsteking kan bijvoorbeeld ontstaan doordat een gat in de tand niet op tijd wordt behandeld, waardoor bacteriën de zenuw binnen kunnen dringen. Om verdere problemen, zoals een kaakontsteking met een dik gezicht te voorkomen, is het verstandig zo spoedig mogelijk ons te bellen voor een afspraak. U kunt in de tussentijd een veilige pijnstiller, zoals Paracetamol, innemen om de pijn tijdelijk wat te verlichten.

Irritatie van de zenuw (pulpa) kan naast tandbederf meerdere oorzaken hebben, zoals:

• lekkende vulling
  • trauma door een ongeval
  • breuk in de wortel
  • overbelasting door bijv. knarsen

Mocht de ontsteking (=pulpitis) zover gevorderd zijn dat deze zich niet meer hersteld, dan zal een zenuwbehandeling nodig zijn

Soms gaat de pijn vanzelf over; dan is de tandzenuw waarschijnlijk afgestorven. Het gevolg hiervan is dat u soms tijden geen pijn meer heeft. Na enige tijd kan de kies toch opnieuw gevoelig worden. De pijn is nu anders. De pijn zit dieper in de kaak en is doffer van karakter. Als complicatie kunt u een dikke kaak krijgen.

Uitvoering zenuwbehandeling (=wortelkanaal-, endodontische behandeling)

De zenuw, levend of al afgestorven, is dermate ontstoken, dat onze tandarts de zenuw verwijderd om u van de pijn af te helpen. In al deze gevallen wordt, vaak onder plaatselijke verdoving, de tandzenuw verwijderd (=zenuwbehandeling). Het kanaal moet zeer grondig gereinigd worden met dunne vijltjes en goed afgevuld worden. Bij dit alles moet er zo steriel mogelijk gewerkt worden.Daarom wordt de tand of kies geisoleerd van het speeksel met een rubberen lap (=cofferdam).

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Door de verdoving is de behandeling vrijwel pijnloos. Als u te lang heeft gewacht, dan is de ontsteking zo ver gevorderd, dat verdoven steeds moeilijker wordt. Meerdere verdovingen zullen dan noodzakelijk zijn

Hoe lang duurt de napijn bij een zenuwbehandeling?

Door het intensieve schoonmaken, ontsmetten en afvullen van het wortelkanaal, is de omgeving van de wortelpunt tijdelijk geirriteerd. Dit komt vaker voor en zal over het algemeen 1 tot 2 dagen kunnen duren. In sommige gevallen kan het enkele weken duren; dan is het verstandig ons te raadplegen.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling

De tijd die een zenuwbehandeling in beslag neemt is afhankelijk van het aantal wortelkanalen en hoe makkelijk deze te bereiken zijn. Soms zijn meerdere behandelingen nodig. De tijd varieert van een half uur tot meerdere uren per keer.

Wordt het wortelkanaal in één behandeling afgemaakt?

Een patient wordt eerst pijnvrij gemaakt door de zenuw uit de tand te verwijderen. Vaak wordt in de tweede zitting de behandeling afgemaakt. Er kunnen ook meerdere behandelingen nodig zijn als de kies erg ontstoken is, de kanalen niet droog te krijgen zijn, of de ontsteking aan de wortelpunt is te actief.

Hoe ziet de tand er na afloop uit

Dankzij moderne technieken gebeurt het steeds minder dat de tand donkerder van kleur wordt. Doordat het leven uit de tand is, zal de lichtdoorbreking wel anders worden; de tand oogt daardoor matter.

Lukt een wortelkanaalbehandeling altijd in één keer

Wortelkanaalbehandelingen zijn over het algemeen succesvol en de kans op een nieuwe ontsteking is erg klein. Mocht dit wel gebeuren, dan moet de behandeling worden overgedaan.

Wat zijn de alternatieven?

Als de zenuw eenmaal ontstoken is, zal deze niet meer genezen. Als alternatief voor de zieke tand, is deze te verwijderen (trekken). Daardoor ontstaat er een gat, die aansluitend door een implantaat of door een brug gesloten moet worden. Over het algemeen is het beter om zoveel mogelijk uw tanden en kiezen te behouden en dus een wortelkanaalbehandeling uit te laten voeren.

Wat gebeurt er na een zenuwbehandeling?

De door een wortelkanaal behandeling behandelde tand is behoorlijk verzwakt en wordt steeds brosser; de kans op breuk van de tand neemt toe.

Daarom kan het zinvol zijn de kies of tand van een kroon te voorzien, die de tand of kies versterkt, maar ook kan beschermen tegen herinfectie.