Telefonische bereikbaarheid

Woensdag 08.30 - 17.00 uur
Donderdag 08.30 - 17.00 uur
Vrijdag 08.30 - 17.00 uur

Behandeling van tandvleesontstekingen in onze Tandartspraktijk Overbos te Hoofddorp

De laag bacteriën op de tanden en kiezen heet tandplak. Door tandplak kan een ontsteking ontstaan aan de rand van het tandvlees. We spreken dan van gingivitis. Als de ontsteking zich verder uitbreidt naar het kaakbot, spreken we van parodontitis.

Bij parodontitis laat het tandvlees los van de tanden en kiezen. De smalle ruimte tussen het tandvlees en de tand (=pocket), wordt steeds dieper. Hoe dieper, hoe moeilijker schoon te maken. Zo gaat de ontsteking steeds verder de diepte in. De tanden gaan steeds meer losstaan en zullen uiteindelijk er uit vallen.

In onze Tandartspraktijk Overbos zal onze tandarts of mondzorgkundige vast stellen of u gingivitis of parodontistis heeft. Hierbij wordt een meetinstrument voorzichtig in de pocket geplaatst, waarbij de diepte niet meer dan 3 mm mag zijn. Aanvullende röntgenfoto's kunnen vaststellen hoeveel kaakbot is afgebroken. Wellicht is ook een bacteriologische test nodig om te beoordelen welke bacterien in de tandplak voorkomen. Al deze informatie bepaald de uiteindelijke behandeling van uw tandvlees.

Behandeling

Met goede dagelijkse mondhygiene kunt u zelf tandplak verwijderen. Tandplak onder de tandvleesrand kunt u niet meer zelf weghalen. Dat zal door een professionel gedaan moeten worden. Het verwijderen van de tandplak en tandsteen uit de verdiepte pockets, wordt professionele gebitsreiniging genoemd. Zonodig wordt dit onder plaatselijke verdoving gedaan. Indien de parodontitis zeer ernstig is, zal doorverwijzing naar de parodontoloog noodzakelijk zijn. Is alle tandplak en tandsteen verwijderd, dan zal uw tandvlees weer de gezonde roze kleur krijgen en niet meer gezwollen eruit zien.

Het bijhouden door uzelf en onze professionels voorkomt het weer terugkeren van uw tandvleesproblemen.